01:03
29 april 2024

Hoezo personeelstekort in de kinderopvang?!

Hoezo personeelstekort in de kinderopvang?!

Uiteraard is er wel een personeelstekort, dat zullen wij niet bestrijden, echter zijn wij ervan overtuigd dat het niet zo groot is als we verkondigen binnen de branche! Wij zien namelijk dagelijks voorbeelden in de praktijk waarbij we het beschikbare personeel niet optimaal benutten. Indien dat wel zou gebeuren is het personeelstekort écht een stuk kleiner dan we denken.

Goed personeel is goud waard!
Beschikbaar personeel efficiënt inzetten is natuurlijk één ding, want uiteraard wil je zoveel mogelijk kinderen opvangen en daarmee ouders helpen, maar personeel tevreden houden is daarbij wellicht nog van groter belang.
Naast het sturen op rendement in plaats van omzet, waar we in een eerder artikel over schreven, zijn er meerdere onderwerpen om mee aan de slag te gaan.

Kind versus personeelsplanning
Zorg dat er verbinding is tussen de kind- en personeelsplanners, zij zijn samen belangrijke spelers in dit spel. Maar zorg ook dat er duidelijke kaders zijn, wie heeft bijvoorbeeld welke taken en bevoegdheden? Deze zijn nogal eens tegengesteld. Een kindplanner moet zoveel mogelijk kinderen plaatsen, terwijl een personeelsplanner zich geen raad meer weet en de personeelsplanning niet rond krijgt. Tevens is het van belang om kritisch naar de kindplanning te kijken. Met grote regelmaat zien wij dat personeelscapaciteit niet goed benut wordt. Bijvoorbeeld beroepskrachten die voor 1 kind moeten worden ingepland, of 2 peutergroepen op een locatie die beide structureel max. 12 kinderen hebben met 4 medewerkers, vasthouden aan BSO met leeftijdsgroepen, waarbij in de jongste groep geen kind meer kan instromen, terwijl in de oudste groep maar 15 kinderen zitten…. Zorg dat je de kindplanning structureel aanpakt, waarmee je medewerkers efficiënter in kunt zetten en bovendien meer stabiliteit en rust op de groepen creëert, daar worden zowel ouders, kinderen als medewerkers blij van!

Zorg voor een leuke, uitdagende en veilige werkomgeving
Vacatures invullen blijft lastig, maar je hebt wel invloed op collega’s die al in dienst zijn. Wat je in ieder geval wilt bewerkstelligen is (ver)binding met je medewerkers om vertrek van collega’s te beperken. Denk na over hetgeen je van ze vraagt, in werktijden, balans werk-privé, maar ook wat betreft inzet. Zijn medewerkers in staat op de locatie/groep waar je ze inzet kwalitatief goede opvang te leveren? Kennen zij de locatie, kinderen, beleid etc. En hoe help je ze daar als organisatie bij? Te vaak zijn we blij dat we ‘handen op de groep’ hebben zonder ons af te vragen wat dat van de medewerker (en ook de vaste medewerkers) vraagt. Ze hebben een diploma dus kunnen ze het wel…. of ze het echt kunnen en zich veilig en comfortabel voelen is minder van belang. En juist daar gaat het om! Een diploma wil nog niet zeggen dat een medewerker ook de juiste ervaring heeft voor de locatie/groep waar ze worden ingezet. Stop met veel geld investeren in recruitment als je de medewerker daarna meteen ‘loslaat’. Investeer juist in je medewerkers met een goed, gedegen inwerktraject, veel coaching en ondersteuning in het begin, tijd om zich dingen eigen te maken en simpelweg contact. En vergeet de complimentjes niet! Overigens geldt dit uiteraard ook voor je vaste medewerkers die zich al jaren voor je inzetten, vergeet niet wat het voor hen betekent als er steeds weer nieuwe vreemde collega’s naast hen staan, dit kost enorm veel extra energie en verantwoordelijkheid. Als iemand zich gehoord en gezien voelt zal die zich met plezier binden aan je organisatie en voor langere tijd loyaal aan je zijn. Medewerkers die zich niet gehoord en gezien voelen vertrekken veel sneller weer…..

Wat als je in een medewerker investeert en die vertrekt?
Wat als je niet in een medewerker investeert en die blijft?
Vergeet hierbij de stagiaires vooral niet! In de huidige arbeidsmarkt zijn stagiaires in het werkveld vaak meer dan welkom en worden zij met grote regelmaat als beroepskracht ingezet op de groepen in de kinderopvang. Een zeer verantwoordelijke en tevens ook spannende uitdaging voor ze. Meer dan ooit is het daarbij belangrijk dat zij een goede voorbereiding krijgen op hun professionele taak! Doen we dat niet dan is het risico groot dat deze nieuwe potentiële personeelsleden sneller uitstromen en regelmatig onze branche zelfs helemaal verlaten.

Dit artikel verscheen eerder op Linkedin en is geschreven voor Jaap Tulp van Helder & van Pas. Jaap Tulp spreekt er over op 4 oktober aanstaande tijdens de 7e editie van het HCB Seminar Checklist Kinderopvang – Bent u klaar voor de toekomst? Verder met Kelly Libregts, Dorien Vader en IJsbrand Jepma.

Wilt u leren over slagvaardig teams en teaming? Kom 20 maart naar de HCB Masterclass ‘Slagvaardige Teams in kinderopvang, basisonderwijs en IKC 2024’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau. U ontvangt als deelnemer het boek van Hans van der Loo en Patrick Davidson ‘Teaming – De nieuwe realiteit van samenwerken’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *