10:16
29 april 2024

Albert Heijn geeft fouten met duurzaamheidsclaims toe

Albert Heijn geeft fouten met duurzaamheidsclaims toe

Albert Heijn erkent in de fout te zijn gegaan met duurzaamheidsclaims in de winkels. Toezichthouder ACM heeft de supermarktketen daarover op de vingers getikt.

“We zullen dat soort claims niet meer in onze winkels hangen”, zegt Albert Heijn-directeur Johan van der Zanden tegen NU.nl. “De duurzaamheidsregels van de ACM zijn goed en daar proberen we ons dan ook aan te houden.”

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gebruikte Albert Heijn in verschillende winkels de term “duurzaamste supermarkt” en baseerde het dit op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Dat was niet duidelijk genoeg. Bovendien was het onderzoek achterhaald.

“Het gaat hier om stickers in onze winkels. We hebben dat op een gegeven moment laten verwijderen, maar in vijf of zes winkels zijn die wel blijven hangen. Het is een menselijke fout. Daar heeft de ACM ons op aangesproken en inmiddels is alles verwijderd”, aldus Van der Zanden.

Lees verder via nu.nl

Meer weten over toezicht in verbinding? Kom naar de wegens succes herhaalde HCB Seminars Toezicht in Transitie 2024 – Toezicht in verbinding op 18 april en 16 mei 2024 in Den Haag, georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

In de HCB Seminarreeks Toezicht in Transitie 2024 gaat het dit najaar om de verbinding met de omgeving:

  • Toezicht voor de omgeving – Verantwoorde inzet van technologie (18 april)
  • Toezicht met de omgeving – Burgers en bedrijven betrekken (16 mei)

Sprekers zijn Gijs van Maanen, Tilburg Institute for Law, Technology and Society, Frans van Bruggen, DNB, UU en NSOB, Bart Snels en Floryt van Wesel, Inspectie belastingen, toeslagen en douane en Paul van Dijk, zelfstandig adviseur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *