06:35
28 november 2020

Terug naar de bedoeling Er is eindelijk weer oog voor de menselijke maat.

Er is eindelijk weer oog voor de menselijke maat. Het is nu hoog tijd om te leren omgaan met de grillige werkelijkheid. Dat schrijft Guido Rijnja, coördinator algemeen communicatiebeleid bij de Rijksvoorlichtingsdienst, in zijn gastcolumn voor ToeZine.

In mijn top drie van favoriete mediafragmenten staat een quote van een NS-woordvoerder. Het is winter 2015. Op de vraag van een journalist waarom de wissels niet functioneren, antwoordt de woordvoerder: ‘Er viel de verkeerde soort sneeuw’.
Het is ook wat: heb je als vervoersbedrijf onderzoek gedaan naar de effecten van sneeuw op spoorwissels, houdt de sneeuw zich niet aan het onderzoek! Hoewel je erom kunt lachen, zie je door de vlokken een fenomeen dat overal opduikt en per saldo verlegenheid opwerpt: organisaties die geen besef hebben van hun impact op het publiek en daardoor de organisatiedoelen voor de werkelijkheid aannemen.

WAT IS DE BEDOELING?

Je zult maar toezicht houden op het onderwijs. De gemeente heeft grondig geïnvesteerd in het beleid voor naschoolse opvang. Er zijn allerlei regelingen opgesteld, circulaires rondgestuurd, kekke toolkits gemaakt. En dan begint in Rotterdam-Zuid een mevrouw – zomaar, in een portiek – kinderen voor te lezen. Of dan blijkt dat een groep enthousiastelingen een wijkcentrum kraakt en er vechtsportlessen en taalcursussen organiseert. Waar gebeurd. In een reactie zei een gemeentewoordvoerder: ‘Zó is naschoolse opvang niet bedoeld’. Tja, wat is de bedoeling: strikt de regels naleven?

HET GEZONDE VERSTAND

De bedoeling. Waar alles om draait. Dankzij de miljoenen malen bekeken TED Talks van Simon Sinek en het verkoopsucces van Wouter Hart’sboek ‘Verdraaide organisaties’ kun je bijna niet heen om het appèl: pas op, verlies je niet in het systeem dat je dient. Stel voor jezelf vast wat jij als de bedoeling van jouw werk ervaart. Steeds weer. Spreek daarover met collega’s en zorg vooral voor veiligheidspalletjes om te voorkomen dat de beleidslogica het gezonde verstand wegdrukt. Maak contact, organiseer feedback, houd zicht op de impact. En stel zo nodig de eigen doelen bij.

Lees verder via HetCCV – Terug naar de bedoeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *