08:59
07 maart 2021

Expired: Steven De Smet pleit al jaren voor een Nieuwe Politie: “We hebben ons te lang gedragen als koeien die naar een voorbijrazende trein staren”

Expired: Steven De Smet pleit al jaren voor een Nieuwe Politie: “We hebben ons te lang gedragen als koeien die naar een voorbijrazende trein staren”

Steven De Smet, hoofdcommissaris van de Gentse politie, verwierf vooral bekendheid als de man die van de scheldnaam ‘flikken’ een geuzennaam maakte. Aan de gelijknamige populaire tv-serie kwam na tien jaar een einde. Maar zelf gaat De Smet nog steeds door het leven als ‘DeFlik’, zijn alter ego op Twitter waarmee hij vele duizenden volgers dagelijks laat smullen van zijn ongezouten mening. Ooit hoopt de 61-jarige Gentenaar te zien gebeuren waarvoor hij nu al twaalf jaar op de virtuele barricades staat: een smart politie die haar plaats heeft in the day after tomorrow. “We leven al in een digitale maatschappij, maar functioneren nog als een organisatie uit het industriële tijdperk. Daarom pleit ik voor een nieuwe politie, de huidige structuur hervormen heeft immers weinig zin.” Bloovi luisterde naar zijn vurig pleidooi voor een efficiëntere politie die geen uniform meer draagt, de burger naast zich duldt als extra waakhond én zelf ook actief gebruik maakt van de sociale media.

Sterk veiligheidsnetwerk creëren
Dat ook politie de sociale media dient te integreren in haar dagelijkse werking? Vandaag trap je daarmee een open deur in. Maar Steven De Smet schreeuwde het al in 2005 van de daken en pende het nadien neer in ‘De Nieuwe Politie’, zijn boek dat vandaag – zes jaar na publicatie – nog steeds brandend actueel is.

“Voor ordediensten is het een heel laagdrempelige manier om de bevolking te informeren, met hen in contact te treden en rechtstreeks de dialoog aan te gaan”, zegt de hoofdcommissaris met een sappige Gentse tongval. “Je kan een boodschap heel snel en makkelijk uitzenden naar een omvangrijk publiek. Bovendien maken sociale media van de burger een belangrijke informant. Onderschat dat niet: in 30 procent van de gevallen komt de gouden tip van een burger. Dankzij deze nieuwe vormen van samenwerking creëer je een sterk veiligheidsnetwerk. Bij sociale media draait het om interactie en conversatie, het is niet langer eenrichtingsverkeer. Mensen met elkaar verbinden.”

Lees verder via bloovi.nl

Meer leren? Kom naar de HCB Collegereeks ‘Veiligheid, recht en bestuur, georganiseerd door het Haags Congres Bureau. Start 21 september bij het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs in Den Haag. Korting voor politiemensen uit België en Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *