01:49
26 november 2020

Expired: Nieuw toezichtkader onderwijsinspectie: Handhaven en stimuleren

Wat gaat er goed op scholen, wat kan er beter en wat moet er beter? Die vragen vormen de rode draad in het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie dat in augustus 2017 wordt ingevoerd. Wat staat het onderwijsveld te wachten? Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. “Op die verantwoordelijkheid gaan we scholen en onderwijsinstellingen nóg meer aanspreken”, zegt Arnold Jonk, hoofdinspecteur van de Onderwijsinspectie. “Sterker nog: we willen ze stimuleren om de eigen ambities als maatstaf te nemen voor goed onderwijs, zodat ze intrinsiek gemotiveerd raken om de regels na te leven. In dialoog met onze inspecteurs vormen de ambities van de schoolbesturen straks het uitgangspunt voor een beoordeling.” Die ambities waren al een leidraad voor de beoordeling van de Onderwijsinspectie, maar komen nu – vanuit de stimulerende rol van de toezichthouder – centraler te staan.

Lees verder via HetCCV – NIEUW TOEZICHTKADER ONDERWIJSINSPECTIE: HANDHAVEN ÉN STIMULEREN

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *