Bij UM gebruiken we data om de juiste boodschap op het juiste moment bij het juiste profiel te krijgen. Maar zijn we ons bewust van de impact op de privacy?
Door Edwin Bos (digital client director bij mediabureau UM)
Niets is wat het lijkt, zeker niet bij big data, profiling en predictive analysis. Dit is een van de boodschappen van privacy-expert Leonie Gerding van Verdonck, Klooster & Associates. Ik had Leonie uitgenodigd voor één van onze interne ‘Better science. Better art. Better Outcomes’-sessies. Dit keer werden we in snel tempo bijpraat over privacy basics en actuele ontwikkelingen.
Data is een heilige graal in marketingland, zeker bij programmatic marketing. Grote verzamelingen van profielen worden geanalyseerd en uiteindelijk zo gericht mogelijk benaderd met een boodschap. Bij het gebruikmaken van data letten wij in ons advies en de uiteindelijke toepassing daarvan op een flink aantal eigenschappen, zoals kwaliteit, diversiteit en actualiteit. Hierin kan gebruik gemaakt worden van first-, second- en third party data, dat wil zeggen: eigen data van een bedrijf, het delen van een database met een ander bedrijf (meestal een uitgever) en data die wordt verhandeld op marktplaatsen.
Lees verder via AdFormatie – Niet data, maar privacy is het nieuwe goud