11:41
28 november 2020

Expired: Lokale verbandjes aanleggen en pleisters plakken – crisisscenario’s

Het kan je niet zijn ontgaan. Tussen Grave en Nederasselt is, op donderdag 29 december 2016, door binnenvaartschip de Maria Valentine (met benzeen aan boord) een deel van de stuw in de Maas stuk gevaren. En dat het je bijna niet kan zijn ontgaan, is direct ook de reden voor de grote twijfel bij mij of ik hierover een blog zou moeten schrijven. En toch doe ik het, want er is me in deze casus iets opgevallen wat ik bij transportongevallen vaker terugzie en waar veiligheidsregio’s het moeilijk mee hebben. Ik bedoel hier het per definitie gemeente- en regiogrensoverschrijdende karakter van grote transportongevallen in het algemeen en van deze in Grave in het bijzonder.

Andere veiligheidsregio’s dan de betrokken regio’s bij  incidenten lijken de getrokken lessen en verbeteringsmaatregelen amper mee te krijgen of te kunnen vertalen naar hun eigen regio. Ook voor andere (transport)modaliteiten dan die betrokken waren bij het specifieke incident, lijken de verbetermaatregelen amper te worden opgepakt, dan wel doorvertaald naar andere modaliteiten.

Lees verder via IFV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *