06:55
25 april 2024

Zo leert de zorg van ernstige fouten

Zo leert de zorg van ernstige fouten

Zorg is mensenwerk en mensen maken fouten. Soms maken zorgprofessionals zelfs zulke ernstige fouten dat het voor patiënt tot ernstige schade leidt. Hoe zorgt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ervoor dat zorgaanbieders leren van zo’n ernstige fout? Door zorginstellingen zélf te laten onderzoeken waar het fout ging.

Zo’n ernstige fout in de zorg heet een ‘calamiteit’ [zie kader] en zorginstellingen moeten die melden bij de IGJ. Wanneer een calamiteit grote maatschappelijke onrust veroorzaakt, onderzoekt de inspectie zelf. Dat doet ze ook wanneer ze zorgen heeft over het lerend vermogen van een zorginstelling. Ook als een cliënt in een dwangsituatie overlijdt, neemt de IGJ de calamiteit zelf onder de loep. Maar bij het merendeel van de gevallen – 96 procent – voert de zorginstelling het onderzoek uit.

Lees verder via toezine.nl

Meer leren over Next Level toezicht in de praktijk? Kom naar de HCB Seminarreeks Toezicht in Transitie 2022 die begint op 9 juni met Theodor Kockelkoren (Sodm), prof. dr. Muel Kaptein (Erasmus Universiteit) en Paul van Dijk, georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *