02:43
27 april 2024

Verbinden in de wijk; uitdagingen voor de wijkambtenaar

Verbinden in de wijk; uitdagingen voor de wijkambtenaar

Wijkgericht werken gaat in geen enkele gemeente zonder slag of stoot. Wie wijkgericht werkt, zoekt oplossingen voor uitdagingen uit elke denkbare hoek. Belemmeringen kunnen bijvoorbeeld organisatorisch, politiek, juridisch of financieel van aard zijn. Het is dan ook de taak van de wijkprofessional om dit alles in samenhang op te pakken. Tijdens de ‘Werkplaats wijkgericht werken’ kwamen wijkambtenaren samen om tot innovatieve oplossingsrichtingen te komen.

Verschillende vraagstukken
De wijkambtenaar is een verbindende schakel tussen de gemeente en de bewoners. Dat brengt uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het vlak van participatie en communicatie. Het aan elkaar knopen van interne vraagstukken én het verbinden van die systeemwereld met de leefwereld van bewoners komen het liefst samen in een integrale wijkgerichte werkwijze. Echter strookt deze integrale werkwijze niet altijd met de werk- en denkwijze van collega’s uit sectorale afdelingen, het college en de raad. In de praktijkvoorbeelden hieronder is dat in ieder geval een terugkerend dilemma.

Tijdens de werkplaats gingen Platform31, het LPB en drie wijkambtenaren uit Breda, Utrecht en Veldhoven op zoek naar oplossingsrichtingen voor zelf ingebrachte wijkvraagstukken. De drie wijkambtenaren deelden uiteenlopende casuïstiek en gingen met elkaar in gesprek over wijkplannen, asset mapping en maatschappelijk vastgoed. Het doel van de middag: een volgende stap formuleren voor het specifieke vraagstuk en tegelijkertijd het wijkgericht werken in de eigen gemeente een stap verder brengen. De frisse blikken van ambtgenoten van buiten de eigen gemeentegrenzen leidden tot verrassende en innovatieve adviezen. In dit artikel delen we de belangrijkste lessen, zodat ook andere wijkprofessionals hiervan kunnen leren.

Lees verder via platform31.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *