02:55
04 december 2020

Expired: Rotte appels, fruitmanden en mandenmakers: nieuwe inzichten over regelnaleving

Zijn ondernemers die herhaaldelijk de regels overtreden de spreekwoordelijke rotte appels? Of zijn er andere factoren die de regelnaleving beïnvloeden? Bevindingen uit doelgroepanalyses en wetenschappelijk onderzoek kunnen antwoord geven op deze vragen. De Amerikaanse psycholoog Zimbardo benadrukte in recent onderzoek het belang van de politieke context voor de naleving van regels – die zou belangrijker zijn dan de intrinsieke motivatie van individuen of de omstandigheden in hun omgeving. Denkers vergelijkt deze drie factoren met rotte appels, fruitmanden en mandenmakers. “Vanuit dit perspectief komen regelovertredingen lang niet altijd voort uit individuele motieven van ondernemers (appels), de bedrijfscultuur of de mores binnen een branche (fruitmand). Veel belangrijker is de rol van de overheid die wet- en regelgeving opstelt en handhaaft (mandenmaker). Als regels niet logisch aanvoelen, is de kans heel groot dat appels (individuele ondernemers) in de fruitmand (het bedrijf of de branche) gaan rotten.”

Lees verder via Toezine.nl – Rotte appels, fruitmanden en mandenmakers: nieuwe inzichten over regelnaleving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *