08:11
24 januari 2021

Expired: Minister onderzoekt melding aan burger over inzake gegevens

D66 en PvdA willen graag dat burgers meer inzage krijgen in wie wanneer inzage heeft gehad in hun persoonlijke gegevens in overheidsdatabases. Een automatische notificatie van inzage zou daarbij kunnen helpen. Minister Plasterk zegt in een Kamerbrief verbeteringen van de huidige maatregelen te onderzoeken.

Huidige mogelijkheden

Plasterk wil nog niet inzetten op een centrale voorziening die zo’n melding regelt. ‘Omdat dit een groot ICT-project wordt en vele vraagstukken oplevert ten aanzien van effecten op allerlei organisaties. Ik zet in op het ontsluiten van informatie via de organisaties die databases zelf beheren en daar waar mogelijk gebruik te maken van het portaal MijnOverheid.’ Er zijn volgens de minister in de huidige situatie ook mogelijkheden om bij de organisaties zelf op te vragen wanneer er inzage in zijn of haar gegevens is geweest. Wel is er ruimte voor verbeteringen.


Behoorlijke aanpassingen

Een systeem dat meldingen geeft aan burgers van inzage van hun gegevens vraagt ‘behoorlijke aanpassingen van de systemen’, aldus Plasterk.  ‘Het vereist dat de bronhouders van die gegevens een systeem maken dat opslaat wie de gegevens inziet. Zij moeten dan bijvoorbeeld die informatie via een notificatie aan de burger sturen of op andere wijze aan de burger ontsluiten.’


‘Maatregelen niet altijd voldoende’

Plasterk wijst  op de huidige mogelijkheid om als burger het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) in te schakelen bij fouten in de registratie en wanneer het niet lukt om deze te wijzigen, maar hij constateert ook dat ‘voornoemde maatregelen niet altijd voldoende zijn.’ De minister wil daarom onderzoeken hoe het inzage- en correctierecht kan verbeteren.


Mogelijk groot en complex ICT-project

Het onderzoek moet inzicht geven in de behoefte van burgers aan een inzage – en correctiepunt en de voorwaarden waaronder een dergelijk punt kan functioneren.  ‘Nogmaals benadruk ik dat dit een ingewikkelde en complexe materie is en dat de onderzoeken meer inzicht moeten geven. Een eventuele centrale voorziening is een groot en complex ICT-project waarbij honderden overheidsorganisaties betrokken zijn. Ik zet daarom in op het ontsluiten van informatie via de organisaties die databases zelf beheren en daar waar mogelijk gebruik te maken van het portaal MijnOverheid.’

Bron: Binnenlandsbestuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *