11:51
04 december 2020

Expired: Met alleen maar sensibilisering of een fikse boete komen we er niet’

Tussen 1950 en 2000 stierven 110.000 Belgen – zowat de bevolking van de stad Namen – in het verkeer. Pas na het absolute dieptepunt in 1972 (3101 verkeersdoden) nam de overheid tal van maatregelen om het aantal verkeersdoden drastisch terug te dringen. Het laaghangend fruit is intussen geplukt, het lastigste moet nog komen. Ons gedrag in het verkeer moet veranderen, maar hoe krijgen we dat voor elkaar? Verkeersspecialist vroeg het aan prof. dr. Kris Brijs (IMOB, UHasselt).

In 1972 werd met 3101 verkeersdoden een triest record gevestigd. Sindsdien is er een sense of urgency gedaan. De overheid nam tal van maatregelen op vlak van de drie klassieke E’s: engineering (infrastructuur), enforcement (handhaving) en education (educatie). De verkeersveiligheid verbeterde aanzienlijk, maar de laatste jaren stagneert het aantal dodelijke slachtoffers opnieuw. Het laaghangend fruit is dus geplukt, nu komt het erop aan het verkeersgedrag te veranderen.

Lees verder via uhasselt.be – ‘Met alleen maar sensibilisering of een fikse boete komen we er niet’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *