01:11
05 december 2022

Leren van docentteams vraagt om gezamenlijk leiderschap

Leren van docentteams vraagt om gezamenlijk leiderschap

Het hoger onderwijs staat voor de grote uitdaging om studenten voor te bereiden op een toenemend complexe wereld. Dat vraag om uitdagende onderwijskundige veranderingen, schrijven onderzoekers van Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht. Zij concluderen dat docentteams beter in staat zijn die veranderingen uit te voeren wanneer de teamleden niet één formele leider hebben, maar juist gezamenlijk de status quo aanvechten en constructieve conflicten niet schuwen.

Onderzoekers van Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht onderzochten welk soort leiderschapsgedrag binnen onderwijsteams nodig is om tot onderwijskundige veranderingen te komen. Vanwege hun taak om studenten voor te bereiden op een toenemend complexe wereld, hebben hoger onderwijsinstellingen namelijk te maken met een druk om hun onderwijsprogramma’s aan te passen en te vernieuwen, schrijven de onderzoekers in hun artikel. Dat maant universiteiten niet alleen tot het evalueren van hun onderwijsaanbod, het vraagt ook om een organisatie waarin docenten vanuit allerlei disciplines met elkaar samenwerken.

Lees verder via scienceguide.nl

Leren hoe je een wendbare organisatie wordt? Kom 7 april naar de geheel nieuwe editie van het HCB Seminar ‘Checklist Kinderopvang’ deze keer over Wendbaarheid organiseren in de praktijk.

Of kom leren over leiderschap in tijden van verandering tijdens de HCB Masterclasses Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC 2022  die starten op 24 maart bij Rudolf Magnus in Utrecht. Georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.