07:08
24 juli 2021

Leren van docentteams vraagt om gezamenlijk leiderschap

Leren van docentteams vraagt om gezamenlijk leiderschap

Het hoger onderwijs staat voor de grote uitdaging om studenten voor te bereiden op een toenemend complexe wereld. Dat vraag om uitdagende onderwijskundige veranderingen, schrijven onderzoekers van Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht. Zij concluderen dat docentteams beter in staat zijn die veranderingen uit te voeren wanneer de teamleden niet één formele leider hebben, maar juist gezamenlijk de status quo aanvechten en constructieve conflicten niet schuwen.

Onderzoekers van Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht onderzochten welk soort leiderschapsgedrag binnen onderwijsteams nodig is om tot onderwijskundige veranderingen te komen. Vanwege hun taak om studenten voor te bereiden op een toenemend complexe wereld, hebben hoger onderwijsinstellingen namelijk te maken met een druk om hun onderwijsprogramma’s aan te passen en te vernieuwen, schrijven de onderzoekers in hun artikel. Dat maant universiteiten niet alleen tot het evalueren van hun onderwijsaanbod, het vraagt ook om een organisatie waarin docenten vanuit allerlei disciplines met elkaar samenwerken.

Lees verder via scienceguide.nl

Meer leren van Thecla Goossens, Loes van Wessum en Bregje Spijkerman over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 13 oktober.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + 5 =