02:43
13 december 2017

Veilgheidsverleiding: hufterproof met delicate uitstraling

Veilgheidsverleiding: hufterproof met delicate uitstraling

E en bekend probleem: na de bouw van een nieuw winkelcentrum klagen ondernemers al snel over jeugdoverlast. Het winkelcentrum is niet alleen ideaal voor winkelend publiek, jongeren vinden er ook een mooi plekje uit het zicht waar ze alcohol drinken, joints roken en naar muziek luisteren. In het ontwerp van het winkelcentrum is er dan te weinig naar sociale veiligheid gekeken en dat komt vaker voor. Daar ligt dus een uitdaging. In Amerika wordt in de jaren ’60 van de vorige eeuw al geëxperimenteerd in het ontwerpproces met aspecten rondom sociale veiligheid. Aan het begin van de jaren ’70 wordt daar de term Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) geïntroduceerd. In Nederland noemen we dat enkele jaren later Veilig Ontwerp en Beheer. Doel van Veilig Ontwerp en Beheer is om via een multidisciplinaire aanpak criminaliteit en onveiligheid te bestrijden. Denk aan omgevingsgerichte maatregelen, zoals zichtlijnen aanbrengen voor meer toezicht. Tegenwoordig zien we daarin steeds meer creativiteit ontstaan in de vorm van maatregelen die mensen onbewust verleiden tot gewenst gedrag.  Bij het CCV noemen we dat ‘veiligheidsverleiding’.

Lees verder via HetCCV en CCV-publicatie Veiligheidsverleiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *