In mijn vorige columns besprak ik de gevolgen die de komst van de slimme tachograaf voor weg- en bedrijfscontroles met zich mee zou brengen. Nu, in een tijd waarin deze controles niet meer op de ‘normale’ wijze kunnen worden uitgevoerd, zal men op zoek moeten naar andere manieren om toezicht te kunnen houden. Fysieke controles zijn namelijk niet of in zeer beperkte mate mogelijk. In een wereld die door de coronacrisis in rap tempo digitaler wordt, lijkt een derde vorm van toezicht steeds belangrijker te gaan worden: systeemtoezicht.
Op de website van inspectiedienst ILT valt te lezen dat deze vorm van controle, één van de toezichtvormen is die men inzet in het wegvervoer. Het kan op initiatief van de dienst zelf, maar is ook op eigen initiatief van de onderneming mogelijk. Bij systeemtoezicht wordt door middel van audits onderzocht in hoeverre een bedrijf aantoonbaar zijn processen beheerst. Voorafgaand aan een audit toetst de inspectie de mate van geschiktheid. Hiervoor voert het bedrijf een zogeheten self-assessment uit.
Lees verder via nieuwsbladtransport.nl
Dr. Meike Bokhorst en Prof. dr. Lisette van der Hel zijn de keynotespeakers tijdens de geheel nieuwe HCB Studiedag ‘Toezichtstrategieën in de praktijk 2020’ die online plaatsvindt op 2 december 2020 vanuit het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs. Georganiseerd door het Haags Congres Bureau.
Meer leren over Tools in Toezicht? Volg 10 november online de nieuwe editie van het Nieuwspoort Seminar Toezicht in Transitie van het Haags Congres Bureau. Met praktijkbijdragen door oa Dr. Katy de Kogel over het toezicht met technologie op delinquenten.