Grote techbedrijven moeten wereldwijd meer doen om verspreiding van misleidende berichten en het doorgeven van desinformatie te voorkomen. Dat stelt Nobelprijswinnares Maria Ressa. De Filipijnse, die onlangs de Nobelprijs voor de Vrede kreeg uitgereikt, haalt ook uit naar Facebook. Het Amerikaanse bedrijf is volgens haar ‘vooringenomen tegen feiten’.
Ressa zei in het interview voor Bloomberg Live’s Equality Summit dat het steeds lastiger wordt om feiten en fictie te onderscheiden. ‘Dit is alsof er een atoombom is ontploft in ons informatie-ecosysteem’, aldus Ressa. ‘Hoe stoppen we de geest terug in de fles? Ik denk wetgeving, dat is het eerste.’
Ressa noemde de Online Safety Bill van het Verenigd Koninkrijk als een voorbeeld van regelgeving die technologiebedrijven meer verantwoordelijk maakt. Ze waarschuwde echter dat het aannemen van dergelijke wetten jaren kan duren.
Lees verder via datanews.knack.be
Meer leren? Kom naar de HCB Masterclass ‘Omgang met desinformatie en maatschappelijke onrust’ op 1 december bij Landgoed Beukbergen met oa kolonel Hans van Dalen.