10:45
12 december 2019

Nationale Ombudsman: “Zorg dat de burger zich serieus genomen voelt”

Nationale Ombudsman: “Zorg dat de burger zich serieus genomen voelt”

Steeds vaker wenden burgers zich met een melding of klacht tot een inspectie. Met – natuurlijk – de verwachting dat er ook iets mee gedaan wordt. Hoe moeten inspecties hiermee omgaan? En maken inspecties burgers voldoende duidelijk met wat voor signalen ze écht iets kunnen? We vragen het Reinier van Zutphen, de Nationale ombudsman.

“Mensen hoeven echt niet altijd gelijk te krijgen”, begint Van Zutphen. “Maar ze willen wel een serieus antwoord op hun vraag. Ze willen zich gehoord voelen en merken dat je hen begrijpt. Dus moet je luisteren. Vaak is dat al voldoende. Maar als de verwachtingen niet matchen met de antwoorden, raken mensen teleurgesteld. Door duidelijk te zijn over wat je als inspectie wel en niet voor iemand kunt betekenen, voorkom je dat.”

Lees verder via toezine.nl

Leren over hoe je het burgerperspectief en het perspectief van de professional integreert in je toezichtbeleid en praktijk? Kom 20 maart naar het Nieuwspoort Seminar ‘Toezicht in Transitie 2019 – Perspectieven op toezicht’ met o.a prof. dr. Ian Leistikow (EUR en IGJ) , Paul van Dijk (zelfstandig adviseur), Wilma Boevink (Universiteit Maastricht en Trimbos-instituut), Olof King (Consumentenbond), Petra Reulings (Toezicht Sociaal Domein) en Martin de Bree (Rotterdam Business School)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *