01:48
18 november 2019

De AVG is geen verbodsbord, het is een waarschuwingsbord

De AVG is geen verbodsbord, het is een waarschuwingsbord

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is alweer ruim een jaar oud. In de praktijk bestaan er veel spookverhalen over deze nieuwe privacywetgeving. Door deze verhalen komt de AVG in een negatief daglicht te staan. De heersende overtuiging, ook in de Kinderopvang en het basisonderwijs, is dan vaak dat er van alles niet meer mag. Het tegendeel is waar. Zo stelt Marius van Rijswijk, privacy- en beveiligingsexpert bij Verdonck, Klooster & Associates. Van de AVG mag heel veel, als je maar zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens.

De heersende overtuiging is vaak dat de AVG de bedrijfsvoering onnodig belemmert. Marius geeft aan dat; “Medewerkers in de kinderopvang en het basisonderwijs zien de AVG vaak als een verbodsbord. Helaas komt dit vaak door een onjuiste interpretatie van de AVG. Ik geloofd juist dat de AVG helpt de bedrijfsvoering verder te professionaliseren.’

In de praktijk merkt Marius dat er vaak vanuit een negatieve blik wordt gekeken naar de AVG. Dit geldt niet alleen voor de kinderopvang en het basisonderwijs, maar voor vrijwel alle sectoren. Van de AVG mogen er geen foto’s meer gemaakt worden van leerlingen, het smoelenboek moet van het intranet af, het sinterklaas en kerstlijstje mag niet meer worden gebruikt en klanten mogen niet meer benaderd worden via de nieuwsbrief. De tip die Marius mee wil geven is: ‘Als mensen zeggen dat het niet mag, vanwege de AVG, wees dan extra kritisch. Vaak klopt het niet omdat de AVG niet zozeer dingen verbiedt maar juist aangeeft waar je aan moet denken als je met persoonsgegevens aan de slag gaat.

De AVG is niet bedoeld om initiatieven op het gebied van privacy direct de kop in te drukken uit angst om de AVG te overtreden. Dat is funest voor je bedrijfsvoering natuurlijk. Gebruik de AVG dus vooral om je organisatie verder te professionaliseren en je zult zien dat privacy vóór je gaat werken. Je processen worden geoptimaliseerd, je gaat veel data opschonen en het risico op beveiligingsincidenten neemt direct af. ‘Kijk gewoon op een andere manier naar de AVG’, stelt Marius. Neem bijvoorbeeld het register van verwerkingsactiviteiten. Dit wordt vaak gezien als ‘monnikenwerk’. Maar, zo’n register geeft jou als organisatie juist de mogelijkheid om processen efficiënter te maken en risico gedreven minder persoonsgegevens te verzamelen. Dat zijn toch resultaten die mooi zijn meegenomen! Projectleider AVG, Marcella Speelmans, van Hallmark Continental Europe deelt, in deze Privacy Podcast, haar ervaringen rondom de implementatie van de AVG. Welke successen heeft Hallmark geboekt en welke knelpunten zijn er ervaren bij de implementatie van de AVG?

Het negatieve beeld rondom de AVG wordt vooral gevoed door de vele non-sense die wordt verspreid. Belangrijk dus om de sense en non-sense van elkaar te scheiden. Misschien herinner je nog het bericht op RTL Nieuws over een school die de gezichten van leerlingen op foto’s zwart had gemaakt om de privacy van de leerlingen te waarborgen. Weg herinnering!

Of, het bericht op NOS.nl over een rode stip op je voorhoofd als je niet op de foto wilde.

In zijn blog geeft Marius dan ook aan organisaties het volgende mee: ‘De AVG is soms niet helemaal duidelijk, maar kijk dan vooral naar de geest van de wetgeving. En bovenal, gebruik je gezonde verstand!

Dus, kijk naar de AVG vanuit een positieve blik en zie de AVG als wetgeving om organisaties te stimuleren na te denken over het omgaan met persoonsgegevens. Eigenlijk staan er heel weinig verbodsborden in de AVG, het zijn voornamelijk bewegwijzerings- en waarschuwingsborden.

Leren van Marius van Rijswijk over de AVG voor kinderopvang, basisonderwijs en IKC’s? Kom naar het HCB Seminar ‘AVG-Proof na 1.5 jaar voor kinderopvang, basisonderwijs en kindcentra’ met Ina Brouwer (Borg Advocaten) Ard Jan Dunnik (Coupry) en Marius van Rijswijk (Verdonck, Klooster & Associates). Meer informatie en aanmelden op de website van het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *