05:27
27 juni 2019

Cliënt en toezicht: Laten wij de zorginstelling besturen vanuit het perspectief van de cliënt

Cliënt en toezicht: Laten wij de zorginstelling besturen vanuit het perspectief van de cliënt

Zorginstellingen staan voor steeds complexere vraagstukken. De traditionele besturing van die instellingen kan die vraagstukken niet oplossen. Dat kan alleen als de instelling vanuit het perspectief van de cliënt wordt bestuurd. Besturen en besturing omvatten dan ook het intern toezicht. En het cliëntperspectief is breder dan het belang van de individuele cliënt; het omvat ook gezondheid en gedrag, een gezonde samenleving en preventie. In die zin is het ook het perspectief van de zorgprofessional. Omdat de noodzaak om de instelling vanuit het cliëntperspectief te besturen groot is, kan dit niet blijven bij woorden. De praktijk van besturing en toezicht moet op korte termijn veranderen. Pieter Vos en Cyriel de Block doen in dit artikel een aantal concrete suggesties, in het bijzonder voor Raden van Toezicht en voor cliëntenraden.

Lees verder via loc.nl

Hoe kun je bij het organiseren van het externe toezicht ook het perspectief van de patiënt /cliënt en publiek en van de zorgprofessional meenemen in beleid en uitvoering? Deze vraag staat centraal tijdens het Nieuwspoort Seminar ‘Toezicht in Transitie 2019 – Perspectieven op toezicht’ met oa prof. dr. Ian Leistikow (EUR, IGJ), Paul van Dijk (zelfstandig adviseur), Olof King (Consumentenbond), Annemarije Schoonbeek (Colegal) en Wilma Boevink (Universiteit Maastricht, Trimbos-instituut). Op 20 maart in Nieuwspoort Den Haag en georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *