12:13
22 juni 2024

Algoritmen in het onderwijs leiden tot ongelijke behandeling van leerlingen

Algoritmen in het onderwijs leiden tot ongelijke behandeling van leerlingen

Digitale systemen die door scholen worden ingezet, kunnen leiden tot een ongelijke behandeling van leerlingen. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens. Het college vindt daarom dat de overheid onderwijsinstellingen moet helpen, om zo risico’s op ongelijke behandeling te voorkomen.

Basisscholen gebruiken algoritmen van digitale systemen bijvoorbeeld om taal- en rekenoefeningen automatisch aan te passen aan het gedrag van leerlingen. Ook worden algoritmes gebruikt voor een analyse van leerlingen, om zo te kunnen voorspellen of een leerling het risico loopt uit te vallen, of het extra ondersteuning nodig heeft. Daarnaast kunnen ze worden ingezet om fraude met bijvoorbeeld ChatGPT te herkennen.

Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl

Op 2 oktober 2024 vindt de 8e editie plaats van het jaarlijks HCB Seminar Checklist Kinderopvang & Basisonderwijs, georganiseerd door het Haags Congres Bureau. Met medewerking van onder meer Dorien Vader, directeur van Campus Columbus, het eerste erkende Dalton Kindcentrum voor Nederland en Bas Vermeulen, interimmanager & consultant in de Kinderopvang en Primair onderwijs. Tot 1 juli kunt u profiteren van de vroegboekkorting bij inschrijving van minimaal 2 deelnemers. In 10 kwartier weer op de hoogte!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *