06:52
03 maart 2021

Zelforganisatie biedt houvast in crisistijd

Zelforganisatie biedt houvast in crisistijd

En toen was er ineens een crisis. Eén die onze samenleving op zijn grondvesten doet schudden. Waarin diepgewortelde zekerheden plaats hebben gemaakt voor zorgen. En een gevoel van machteloosheid over werk, financiën, gezondheid en onze ouderen.

Onorthodoxe maatregelen noodzakelijk
Als MeerWaarde, dé sociaal ondernemer/welzijnsorganisatie in Haarlemmermeer, waren we het er snel over eens. Willen we onze klanten, de 156.000 inwoners van Haarlemmermeer, succesvol ondersteuning bieden om deze crisissituatie het hoofd te bieden, dan zijn onorthodoxe maatregelen noodzakelijk. Niet alleen ter bescherming van ons eigen personeel, maar vooral ten behoeve van onze klanten. In vijf dagen tijd was het MeerWaarde CoronaPunt in de lucht. Waar mensen telefonisch en online terecht kunnen met hun hulpvragen, hun angsten of onzekerheden, of wanneer zij behoefte hebben aan een luisterend oor. Onze huidige dienstverlening hebben we voortgezet in aangepaste vorm. We maken veel gebruik van videobellen en zijn dagelijks op straat te vinden, op gepaste afstand, om met mensen in gesprek te gaan.

Teams zelf verantwoordelijk maken
Dat wij in staat waren om flexibel in te spelen op de ontwikkelingen, komt mede doordat wij recent de weg van zelforganisatie zijn ingeslagen. Daarbij staat het vertrouwen in de kwaliteit en deskundigheid van onze medewerkers centraal. Als managementteam sturen we in deze organisatievorm op gezamenlijk geformuleerde doelen. De teams zijn verantwoordelijk gemaakt voor de realisering. De professionals hebben immers de wijsheid in pacht. Hoe teams hun werk organiseren – linksom of rechtsom – is voortaan (voornamelijk) aan de teams.

Dit zelforganisatie-ontwikkelingstraject heeft afgelopen half jaar met ondersteuning van het wetenschappelijk gevalideerde programma van Teamtalk vorm gekregen bij MeerWaarde. In dit ‘in house’ trainingsprogramma werden onze professionals live en via e-learning uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Van receptionist tot salarisadministrateur. En van adviseur tot directeur-bestuurder.

Lees verder via meerwaarde.nl

Meer leren van Bregje Spijkerman (Teamtalk), Thecla Goossens (Hanzehogeschool Groningen)en Loes van Wessum (Hogeschool Windesheim) over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 21 april.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *