08:10
16 september 2024

Recensie ‘Laura H.’: terroristische radicalisering met een menselijk randje

Regie: Kadir Ferati Balci, Flynn Von Kleist | Cast: Zoë Love Smith (Laura H.), Bilal El Aoumari (Ibrahim), Mike Reus (Vader Eric), Joanna Arida (Alberta), Ahlaam Teghadouini (Nour), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 44-51 minuten | Jaar: 2024

Laura H. vertelt het waargebeurde verhaal van een tienermoeder die zich tot de Islam bekeert om haar verleden weg te poetsen. Maar als haar redding een duistere kant blijkt te hebben, is het voor haar al te laat. Aan de hand van een gefragmenteerde vertelling loopt Laura H. door haar levensverhaal, gebaseerd op het gelijknamige boek van onderzoeksjournalist Thomas Rueb. Centraal staat de vraag of Laura haar verhaal bij elkaar liegt of enkel een verkeerde afslag in het leven heeft genomen.

Het plot is verdeeld in drie tijdlijnen: voor, tijdens en na Laura’s verblijf in het Kalifaat. De voorafgaande periode toont de groeiende relatie met man Ibrahim, met een grote nadruk op zijn radicalisering. Van haar tijd bij het Kalifaat wordt het dagelijkse leven getoond, evenals de twijfels. In de derde plotlijn staat Laura’s rechtszaak en detinering centraal, nadat zij het Kalifaat is ontvlucht en is teruggekeerd naar Nederland.

Deze drie delen van haar leven worden naadloos met elkaar verweven. Vooral tussen de tweede en vijfde aflevering krijgt de kijker op smaakvolle wijze constant kleine brokjes van het verhaal toegediend. Zo weet Laura H. niet alleen de spanningsboog goed strak te houden, maar krijgt het verhaal ook enorm veel verdieping door het gebruik van de verschillende tijdlijnen.

Lees verder via serietotaal.nl

Laura H. is te zien bijNPO Start.

Meer leren van prof dr. Bram Sizoo over een andere aanpak van radicalisering? En van Janine Janssen over de samenhang tussen huiselijk geweld en zware criminaliteit? En over de bevoegdheden van de burgemeester bij demonstraties en online gebiedsverboden? En over white-collar crime, jeugdcriminaliteit en verwarde personen? Kom naar de HCB Seminars ‘Topsprekers in Veiligheid 2024’ op 9 oktober en 6 november met Janine Berton, Bram Sizoo, Janine Janssen, Bob Hoogenboom, André van der Laan en Jan van der Grinten.