07:38
27 april 2024

Nationaal Groeifonds investeert in onderwijshuisvesting

Nationaal Groeifonds investeert in onderwijshuisvesting

Het Nationaal Groeifonds investeert € 483,7 miljoen in het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting, waarvan € 359,5 miljoen voorwaardelijk. Dat betekent dat er voor de eerste tranche bouwprojecten van het innovatieprogramma € 124,2 miljoen beschikbaar is als co-financiering.

Duurzame, gezonde en inclusieve schoolgebouwen
Het ministerie van OCW, de PO-Raad, de VO-raad en de VNG zijn blij met deze toekenning. Gemeenten kunnen samen met schoolbesturen de komende 15 jaar voorstellen indienen voor duurzame, gezonde en inclusieve schoolgebouwen. Doel van het programma is om samen te leren hoe we schoolgebouwen sneller, beter en kostenefficiënter kunnen renoveren en vernieuwen. In een schoolgebouw met een goed klimaat presteren leerlingen beter. Inclusieve, gezonde en duurzame scholen dragen daarnaast bij aan kansengelijkheid en klimaatdoelstellingen.

Om de schoolgebouwen in ons land duurzaam, gezond en inclusief te krijgen, moeten meer schoolgebouwen vervangen kunnen worden. Voor die uitdaging is veel geld nodig; meer dan een miljard euro per jaar. Ook gaan de kwaliteitseisen van te bouwen schoolgebouwen de komende jaren omhoog.

Innovatieprogramma
Het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting is geen eerste stap naar het dichten van de tekorten, maar een manier om standaarden te ontwikkelen die gemeenten, schoolbesturen en bouwende partijen helpen om snel en efficiënt hoogwaardige schoolgebouwen neer te zetten. Dit gebeurt van onderop: gemeenten en schoolbesturen dragen zelf hun projecten voor. Daarnaast blijft de VNG zich inzetten voor passende bekostiging voor de gehele onderwijshuisvestingsopgave.

Lees verder via vng.nl

Meer leren over ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *