De onvoorspelbaarheid in het spel van kinderen is voor hen tevens de aantrekkingskracht: wat als het anders gaat, wat als het fout gaat? Die onzekerheid geeft het spel spanning en de uitdaging die het kind nodig heeft om grenzen te verleggen en verder te komen. In de praktijk heeft Martin van Rooijen gezien hoe risico in het spel kinderen telkens een stapje verder brengt, maar dat zij altijd meer kunnen dan je als volwassene denkt. Wat wij ook uit de praktijk weten, is dat ouders en begeleiders risicospel vaak té spannend vinden.
Kinderen kunnen in hun spel belemmerd worden door overbescherming, regels, protocollen en meer. Een beter inzicht in de factoren die hierbij een rol spelen kan bijdragen aan de kwaliteit van het (buiten) spelen van kinderen. Voor mijn promotieonderzoek heb ik een literatuurstudie verricht om de factoren in kaart te brengen die invloed uitoefenen op professionals in hun houding ten aanzien van risico in het spel.
Deze factoren zijn achtereenvolgens:
- de cultuur van risicomijding in de maatschappij,
- regels en protocollen,
- de relatie met ouders,
- het eigen karakter,
- het beeld van kinderen.
Lees verder via nivoz.nl
Leren van Martin van Rooijen en anderen over doelgericht ontwerpen en inrichten van uw kinderopvang, basisschool en IKC? Kom 31 naar Rudolf Magnus in Utrecht en leer van Yvette Vervoort, Buro8020, Ineke Oenema, lector Early Childhood aan NHL Stenden Hogeschool, Joost Hillen, architect, j2o Architectuur, Simone Sorber, pedagogisch interieur ontwerp, Martin van Rooijen, pedagoog en promovendus, Universiteit voor Humanistiek te Utrecht en Carlijn Kramer, Projectmanager / adviseur Huisvesting & Vastgoed at Twynstra Gudde
Meer leren van Thecla Goossens, Loes van Wessum en Bregje Spijkerman over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 21 april.