Buurvrouw A belt met het kantoor van Buurtbemiddeling Utrecht. Haar buurvrouw, B, houdt van klassieke muziek op vol volume. “Ze doet het expres”, benadrukt A. Coördinator José van den Berg stuurt er 2 vrouwelijke vrijwilligers op af. Zij gaan praten met buurvrouw A, die klaar zit met thee en haar verhaal over B. Het is de kunst om neutraal te luisteren naar wat er aan de hand is en naar wat A wil, zonder de weg te verliezen in alle details van het ‘overlastdossier’ dat ze over B heeft bijgehouden.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling is een methode om buurtgenoten die onderlinge problemen hebben, weer met elkaar in gesprek te brengen. De methode werkt het beste in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen. Het doel van buurtbemiddeling is:
- verminderen van woonoverlast;
- voorkomen van escalatie;
- herstellen van onderlinge communicatie;
- bevorderen van wederzijds respect en begrip;
- benoemen van gezamenlijke belangen;
- toewerken naar afspraken die voor beide partijen aanvaardbaar zijn
Lees verder via
- HetCCV – Gesteggel in volks- en vinexwijken
- Gemeente.nu – Burenruzie vooral door geluidsoverlast
- HetCCV – 20 jaar succesvolle buurtbemiddeling
- HetCCV Dossier Buurtbemiddeling
- HetCCV – Brochure Buurtbemiddeling – van conflict naar communicatie
- HetCCV – Handboek buurtbemiddeling – conflicten doeltreffend oplossen.