12:52
03 augustus 2020

Gegevens doorverkocht voor WhatsApp-fraude: wat te doen?

Gegevens doorverkocht voor WhatsApp-fraude: wat te doen?

Sinds het begin van de coronacrisis schijnt WhatsApp-fraude, of vriend-in-nood-fraude – steeds meer voor te komen. Vorige week zag ik een bericht verschijnen over hoe deze oplichters aan al die persoonlijke gegevens komen. In de schaduwen bestaat namelijk een grootschalige handel in privégegevens van onder meer vijftigplussers. Callcenters blijken een belangrijke bron van deze gegevens te zijn.

Wat gaat er mis bij WhatsApp fraude?
Net als phishing is WhatsApp-fraude een vorm van internetfraude. Phishing kan gericht zijn op zowel organisaties als op ‘de gewone burger’. Op het zakelijke niveau worden vaak een vertrouwd uitziende mail en link verzonden, waarbij inloggegevens van de medewerker het doelwit zijn. De gewone burger zal ongetwijfeld wel eens een mail hebben gehad van een bank, social media platform of pakketbezorgdienst, terwijl hij of zij daar helemaal geen klant of gebruiker is. Ook spookfacturen van bijvoorbeeld de Belastingdienst doen de ronde. Foute boel dus.

Lees verder via ictrecht.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *