01:22
09 december 2021

ACM controleert of bedrijven zich aan gemaakte afspraken houden

ACM controleert of bedrijven zich aan gemaakte afspraken houden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft nacontroles uitgevoerd bij zo’n 60 bedrijven die vorig jaar op de vingers zijn getikt voor het overtreden van de consumentenregels. Over deze bedrijven hadden consumenten melding gedaan bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, waarna de ACM onderzoek is gestart. Omdat het belangrijk is dat bedrijven zich aan de regels blijven houden, heeft de ACM deze controle uitgevoerd. Ruim 90% van de gecontroleerde bedrijven houdt zich aan de regels. Bij de bedrijven die zich niet aan de regels hielden, start de ACM een vervolgtraject.

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “In sommige zaken kiest de ACM ervoor om een bedrijf rechtstreeks aan te spreken en zo in de gelegenheid te stellen de overtreding te herstellen. Als dat snel en blijvend gebeurt, is dat goed voor het consumentenvertrouwen, maar ook goed voor het bedrijf. Want als een bedrijf zich niet aan de afspraken houdt, zetten we in op hardere maatregelen. Signalen van consumenten blijven daarbij cruciaal.”

Lees verder via acm.nl

Meer leren over trends in toezicht? Kom 17 mei naar het Nieuwspoort Seminar Toezicht in Transitie 2021 – Trends in Toezicht & Tips voor het nieuwe kabinet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × drie =