12:15
06 maart 2021

6 socialmedia-tips om burger en overheid dichter bij elkaar te brengen

De kloof tussen de overheid en de burger is volgens sommigen groter dan ooit. Best paradoxaal als je het ons vraagt, want met technologie en social media kunnen overheden die kloof (deels) overbruggen. Vooral de gemeente krijgt een kans voor open doel, maar het lukt niet om te scoren. Last van een toevallig polletje in het gras? Of ontbreekt het simpelweg aan kwaliteit en techniek? Het is daarom de hoogste tijd dat ook de (overheids)communicatieadviseur beseft dat zijn rol bij het verkleinen van de kloof vele malen groter is dan hij zich nu misschien realiseert.

Openbaarheid

De kloof tussen overheid en de burger is niet nieuw. In de jaren 70 schreef de commissie Biesheuvel in opdracht van het kabinet Den Uyl een rapport dat in het teken stond van openbaarheid bij de overheid, die de betrokkenheid van de burger moest vergroten. Met de opkomst van Pim Fortuyn in 2002 kreeg de drijfveer om de kloof tussen overheid en burger te verkleinen een gezicht. Een stroming in de politiek die ook vandaag de dag in zowel binnen- als buitenland nog sterk aanwezig is.

Lees verder via Frank Whatching

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *