07:03
23 mei 2024

VIDE-publicatieprijs: de paradox van principle-based toezicht

VIDE-publicatieprijs: de paradox van principle-based toezicht

Stop de checklijsten weg, laat strenge eisen varen en stimuleer verbetering via je feedback. Dat is principle-based toezicht in een notendop. Is deze toezichtsvorm een slimme keus? De Onderwijsinspectie doet hier ervaring mee op. In de publicatie ‘What is the impact of a principle-based inspection approach?’ beoordelen onderzoekers wat het effect is op de kwaliteit van onderwijs.

Verantwoordelijkheid en vertrouwen geven, naleving én kwaliteitsverbetering ervoor terugkrijgen. Op papier is dit de insteek van principle-based toezicht. Als inspecteur werk je samen en onderhandel je met ondertoezichtstaanden. In plaats van specifieke regels, stel je algemene principes vast als leidraad voor een ondertoezichtstaande. In het geval van de Onderwijsinspectie zou een principe bijvoorbeeld kunnen zijn: de school biedt een relevant en evenwichtig curriculum dat aansluit bij de behoeften en doelen van de leerlingen. Of: de school bevordert professionele groei en ontwikkeling van docenten en schoolleiders.

De ondertoezichtstaande heeft zo veel ruimte om de uitvoering van die principes naar eigen inzicht uit te voeren. Als toezichthouder beïnvloedt je de naleving van die principes positief door je te verdiepen in organisaties en maatwerkoplossingen aan te dragen. Tijdens open gesprekken help je ondertoezichtstaanden in de juiste richting. Alleen als het écht de verkeerde kant op gaat, volgt een sanctie.

Lees verder via toezine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *