10:40
16 oktober 2021

‘Samen werken aan de pedagogische kwaliteit van kinderopvang’

‘Samen werken aan de pedagogische kwaliteit van kinderopvang’

De Rotterdamse kinderopvanghouder KindeRdam en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) werken sinds vier jaar aan de ontwikkeling van een monitor die de pedagogische kwaliteit in beeld brengt: Pedagogische praktijk in beeld (PiB). Per 1 oktober dragen zij deze over aan het Expertisecentrum Kinderopvang. Hiermee krijgt de branche kinderopvang zelf grip op de pedagogische kwaliteitsbeoordeling. Dit meldt Nederlands Jeugdinstituut.

Kinderopvang heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen. Daarvoor moet die kinderopvang wel van goede kwaliteit zijn. Reden om de pedagogische kwaliteit van de opvang voortdurend te versterken. Volgens de wet Kinderopvang zijn houders zelf verantwoordelijk voor hun pedagogisch kwaliteitsbeleid. De monitor PiB geeft kinderopvangorganisaties een feitelijk inzicht in de pedagogische kwaliteit in de uitvoering. Pedagogisch coaches krijgen zo zicht op wat werkt in de praktijk en wat beter kan. Inmiddels hebben al bijna twintig kinderopvangorganisaties de monitoring-omgeving in gebruik. Dit levert data op over de mate waarin zij voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen en aan hun eigen kwaliteitsnorm.

Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl

Meer leren van Thecla GoossensLoes van Wessum en Bregje Spijkerman over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 13 oktober.

Of kom 16 december naar de geheel nieuwe editie van het HCB Seminar ‘Checklist Kinderopvang’ deze keer over Wendbaarheid organiseren in de praktijk. Met Pauline Slot, Universitair Docent en onderzoeker op het gebied van kwaliteit in de kinderopvang, Universiteit van Utrecht, Mark Nijssen, oprichter en adviseur bij de organisatieontwerpers en Roswitha Heitbrink, Samensturend verandermanager

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + twintig =