Een klimaat scheppen op school waarin leraren zich elke dag verder kunnen ontwikkelen om zo het onderwijs doorlopend te verbeteren. Hoe doe je dat als leidinggevende in de praktijk? Onderzoeker Loes van Wessum laat die vraag uitgebreid aan bod komen in haar bijdrage aan de HCB-seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’.
Als leraar ben je een duizendpoot. Vooral in het basisonderwijs moet je als leraar van alle markten thuis zijn, aangezien je alle vakken geeft en de kinderen de hele dag om je heen hebt. Dat vraagt veel van je didactische kwaliteiten als leraar. Ook pedagogisch gezien is het een zware rol, legt associate lector Loes van Wessum van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding uit. Daarom is het volgens haar verstandig om leraren de ruimte te geven om zich voortdurend te blijven ontwikkelen, zodat je het onderwijs verbetert en daarmee het leren van de leerlingen. Dat vraagt om een positief en stimulerend onderwijsklimaat. Het zijn met name de schoolleiders die de taak hebben om een dergelijke cultuur op hun school te ontwikkelen. Tijdens de HCB-seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ richt van Wessum zich op leidinggevenden en schoolleiders in deze sectoren.
Lees verder via windesheim.nl
Meer leren van Loes van Wessum, Thecla Goossens en Bregje Spijkerman over leiderschap? Kom naar de HCB Seminarreeks ‘Leiderschap in Kinderopvang, Basisonderwijs en IKC’ die start op 21 april. U ontvangt het boek van Thecla Goossens, alsmede boeken van Loes van Wessum en Bregje Spijkerman bij uw inschrijving!
U kunt ook eerst het introductie seminar volgen op 6 april getiteld ‘Pedagogisch Leiderschap – Leiding geven aan een lerende organisatie’ met Dr. Loes van Wessum.