In de VS is een nieuwe armoedeaanpak ontwikkeld. Uitgangspunt is dat armoede stress veroorzaakt die de mentale vermogens van mensen verlamt. Arme gezinnen leren vanuit dat principe stapsgewijs en met beloningen weer hun eigen broek ophouden. Het is coaching geïnspireerd door hersenwetenschap.
Zo’n 1,25 miljoen Nederlanders zijn arm. Ze hebben een laag inkomen, geen of te weinig werk en te weinig middelen om de rekeningen te kunnen betalen. Velen van hen leven in een situatie van chronische stress. Onder andere op de Universiteit van Harvard is veel onderzoek gedaan naar de effecten van chronische stress. Daaruit blijkt dat mensen niet alleen slechter gaan functioneren doordat hun mentale vermogens als het ware worden gegijzeld en verlamd door de stress, maar ook dat opgroeien in chronische stress ertoe kan leiden dat cognitieve capaciteiten om doelgericht te handelen onvoldoende worden ontwikkeld.
Wie is opgegroeid of leeft in crisis doet vooral aan crisismanagement, bedenkt en ontwikkelt geen plannen en strategieën voor de lange termijn en reguleert ook zijn emoties anders. De zogenoemde executieve functies, plannen, kunnen schakelen tussen taken, gedragsregulatie en werkgeheugen, zijn verlamd of slecht ontwikkeld. Dat is ‘waarom arme mensen domme dingen doen’ en dus hun kinderen later waarschijnlijk ook. Statistieken over armoede in Nederland zijn in dat licht des te zorgelijker.
Lees verder via Socialevraagstukken – Armoede aanpakken met behulp van hersenwetenschap