De Nationale ombudsman is kritisch over de toegankelijkheid van de digitale postbus MijnOverheid.nl. De overheid stuurt de burger steeds meer berichten via deze website, maar zeker twee miljoen burgers controleren dit postvak niet of nauwelijks. MijnOverheid biedt toegang tot berichten van organisaties als de Sociale Verzekeringsbank, uitkeringsinstantie UWV, verkeersdienst RDW en de gemeente. Samen met Omroep Max begon de ombudsman in februari een meldpunt, waar meer dan vijfhonderd klachten binnenkwamen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen berichten missen die via de Berichtenbox van de site binnenkomen. Dat komt omdat ze niet weten hoe ze die moeten inzien, omdat ze lang niet op de site komen of omdat ze niet eens een e-mailadres aan het account hebben gekoppeld waarop meldingen over een bericht binnenkomen. Met als gevolg dat ze niet of te laat betalen en boetes krijgen. Volgens de NOSleidt dit in sommige gevallen tot ernstige financiële problemen. “Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld”, stelt ombudsman Reinier van Zutphen. Hij vindt dat de overheid de kennis, vaardigheden en behoeften van alle burgers als uitgangspunt moet nemen. “Van jong tot oud, van hoogopgeleid tot laaggeletterd.”
Aanbevelingen
De ombudsman heeft aanbevelingen gedaan aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat over MijnOverheid gaat. Zo zou in de gaten moeten worden gehouden of mensen de site nog wel bezoeken nadat ze hem hebben geactiveerd. En als mensen bij nader inzien toch weer liever hun berichten op papier krijgen, moet dat kunnen. Het ministerie heeft Van Zutphen laten weten met een aantal van de aanbevelingen aan de slag te gaan. Inmiddels hebben 6,6 miljoen Nederlanders hun berichtenbox op MijnOverheid.nl geactiveerd.
Bron: Nu.nl