Gamification, ofwel spelelementen inzetten om gedrag te beïnvloeden, gebeurt steeds vaker. Ook overheden maken er gebruik van.
Ze voegen speelse elementen toe aan aanmaningsbrieven, gemeenten maken via de zogenoemde blikvangers een wedstrijd van afval weggooien en in het verkeer geeft een knipperende smiley directe feedback. Gedragsexperts Joyce Croonen en Jorren Scherpenisse vertellen waarin het succes van dit soort aanpassingen schuilt en hoe je het zelf kunt toepassen.
Holle Bolle Gijs, wie kent ‘m niet? Het lijkt slechts een simpel, flauw figuur; het is een vroege, serieuze toepassing van gamification. Want dankzij deze speciale prullenbak gooien parkbezoekers hun afval – zonder de hulp van handhavers – netjes weg. Joyce Croonen, gedragsexpert en oprichter van het in gedragsverandering gespecialiseerde adviesbureau Duwtje, gebruikt dit ‘klassieke voorbeeld’ om uit te leggen waar het in gamification om gaat.
Lees verder via hetccv.nl