09:51
21 november 2024

Toezichthouders van SDT breiden samenwerking in digitaal toezicht uit

Toezichthouders van SDT breiden samenwerking in digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij deze Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT, dat in oktober 2021 werd opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) om de handhaving in de digitale sector te coördineren en kennis en ervaring op dit gebied te bundelen. De eerste twee resultaten van deze bundeling zijn vandaag gepubliceerd: gezamenlijke uitgangspunten over effectieve online informatieverstrekking, en uitgangspunten voor online kindermarketing. Het vervolg hierop is een gezamenlijk onderzoek van de betrokken toezichthouders naar transparantie bij influencers.

De vier toezichthouders zien er elk vanuit hun eigen taken op toe dat bedrijven en organisaties die actief zijn in de digitale sector hun afnemers tijdig en volledig informeren. Deze informatie is bedoeld om mensen te helpen verstandige keuzes te maken. “Dankzij gedragsonderzoek weten we dat mensen bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid informatie kunnen verwerken. Meer informatie betekent dus niet automatisch meer bescherming”, zegt Martijn Snoep, voorzitter van het SDT en bestuursvoorzitter van de ACM. “Daarom hebben we als toezichthouders uitgangspunten geformuleerd zodat organisaties in het ontwerp van hun informatie rekening houden met de effectiviteit van de verstrekte informatie.”

Dit zijn de hoofdlijnen van de uitgangspunten voor effectieve transparantie:

  • Informatie verstrekken draagt alleen bij aan transparantie als mensen de informatie weten te vinden en ook begrijpen.
  • Gedrags- en communicatie-inzichten toepassen is nodig om vindbare en begrijpelijke informatie te ontwerpen.
  • Of mensen informatie vinden en begrijpen is alleen te achterhalen door goed onderzoek.
  • Overweeg ook andere instrumenten in te zetten naast het verstrekken van informatie, bijvoorbeeld doelgroepsegmentatie of het optimaliseren van een keuzeomgeving.

Lees verder via acm.nl

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM, is spreker tijdens het HCB Seminar Toezicht in Transitie 2023 – De rol van de toezichthouder bij veranderende verhoudingen tussen markt en overheid op 24 mei bij Internationaal Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag met verder o.a. Angeline van Dijk,  prof dr. Karin van Wingerde, Paul van Dijk en dr. Meike Bokhorst. Korting voor oud deelnemers HCB en voor leden Vide. Georganiseerd door het Haags Congres Bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *