10:16
17 november 2018

Technologie krijgt steeds centralere rol in het onderwijs

Technologie krijgt steeds centralere rol in het onderwijs

Het is onvoorstelbaar dat de rol van technologie in het onderwijs afneemt. We moeten daarom in het onderwijsdomein anticiperen op een technologie-gedreven toekomst, ons onderwijsstelsel voorbereiden op een permanente leerfunctie en meer lessen trekken uit het verleden. Dit blijkt uit het rapport ‘Het Eeuwige Leren. Over Leren, Technologie en de Toekomst’ van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT). Het eerste exemplaar is tijdens het Toekomstfestival in het NEMO in Amsterdam overhandigd aan secretaris-generaal Marjan Hammersma van het van het ministerie van onderwijs. Dit meldt STT.

LESSEN UIT VERLEDEN
De geschiedenis van EduTech, ofwel onderwijstechnologie, kent een aantal duidelijke trends. De introductie van technologie in het onderwijsdomein gaat niet zo snel als men hoopt. De introductie gebeurt vaak gefragmenteerd en bij de implementatie is vaak gebrek aan middelen en ondersteunende programma’s. Bovendien is de technologie niet altijd klaar voor gebruik. Het effect van technologie is dan ook minder dramatisch dan verwacht.

Wat opvalt is dat de introductie van nieuwe technologie over het algemeen niet voortkomt uit een vraag van de gebruikers, zoals docenten, leerlingen, ouders of scholen maar wordt gedreven vanuit politici, bestuurders en technologiebedrijven.

Lees verder via nationaleonderwijsgids.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *