06:47
24 september 2020

Slachtoffer van online criminaliteit ziet weinig nut in aangifte doen

Slachtoffer van online criminaliteit ziet weinig nut in aangifte doen

Slachtoffers van online criminaliteit doen zelden aangifte bij de politie en wanneer zij dit wel doen, leidt dit vaak tot ontevredenheid, blijkt uit onderzoek van het NSCR en de Erasmus Universiteit, in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. Slachtoffers melden de delicten vaker bij andere organisaties zoals banken, meldpunten of helpdesks.

Met name delicten die gericht zijn op ICT-systemen, zoals malware, ransomware, hacken en DDoS-aanvallen, worden zelden aangegeven bij de politie. De meest genoemde redenen die mensen geven zijn dat men ‘het zelf op lost’ en dat ‘de politie er niets aan zal doen’. Slachtoffers die wel aangifte deden, zijn in de helft van de gevallen (zeer) ontevreden over de manier waarop de politie met de aangifte is omgegaan. De meest genoemde redenen voor deze ontevredenheid zijn dat de politie onverschillig was en dat de problemen niet zijn opgelost. Het lijkt daarom van belang dat de politie aan verwachtingsmanagement doet, zodat voor slachtoffers duidelijk is wat er met hun aangifte wordt gedaan en hoe aannemelijk het is dat de dader wordt opgespoord.

Lees verder via nscr.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *