Op sociale media worden beelden van terreur, aanslagen, oorlog en andere schokkende gebeurtenissen ongecensureerd gedeeld. Het geweld kan bij leerlingen angst oproepen, en er kunnen spanningen door ontstaan. De brochures ‘Kinderen en terreur op sociale media’ voor het po en ‘Dialoog in de klas over terreur op sociale media’ voor het vo helpen scholen en leraren om hier goed mee om te gaan.
Leerlingen onwetend houden over gruwelijk nieuws, zoals over de aanslagen in Parijs, Brussel en Nice, is onmogelijk, omdat het nieuws gevraagd en ongevraagd blijft binnenstromen via sociale media. De brochures laten zien hoe je hiermee op school kunt omgaan, en geven antwoord op vragen als:
- Hoe bewaar je als leraar de kalmte?
- Hoe praat je met leerlingen over schokkende gebeurtenissen, zoals de aanslagen in Brussel, Parijs en Nice? Of over beelden van vluchtelingen die sterven op zee?
- Hoe geef je richting aan discussies die over zulke gebeurtenissen kunnen ontstaan in de klas?
- Hoe help je leerlingen om zich digitaal tot elkaar te verhouden?
Lees ook ons artikel met 7 tips om met leerlingen te praten over een aanslag, of andere schokkende gebeurtenissen.
Lees verder via