11:22
22 november 2024

Nederland en de Amerikaanse Platform Bubbel

Wat is de invloed van grote bekende (Amerikaanse) platformen, zoals Google, Apple, Facebook en allerlei andere platformen die hiermee verweven zijn, op onze samenleving en hoe gaat de Nederlandse overheid hiermee om? Kan Google straks inderdaad beter onze belastingheffing doen dan de Belastingdienst? Hebben we als overheid hier een antwoord op, of worden we voorbijgestreefd?

Afgelopen zomer heb ik bijgehouden welke platformen ik in een paar weken gebruikte. Ik zie mezelf als iemand die terughoudend is bij het gebruik van platformen en bewust de privacyinstellingen activeer. Eigenlijk ben ik een beetje geschrokken, maar ook weer niet verbaasd door de hoeveelheid van meer dan 25 platformen waar ik me op begeef. In eerste instantie denken de meeste mensen bij digitale platformen aan enkele van de Frigthful Five, zogenoemd door hun toenemende omvang, macht en onmisbaarheid: Apple, Google, Microsoft, Amazon en Facebook. Deze vijf bedrijven zijn deze zomer, naar beurswaarde gemeten, de grootste bedrijven ter wereld geworden. Tien jaar geleden waren dat nog vooral grote banken en oliebedrijven. Data zijn op de beurs daadwerkelijk de nieuwe olie[1]. Van deze vijf grootste platformen gebruik ik er drie bijna dagelijks. Verder ben ik ook te vinden op LinkedIn, WhatsApp, Twitter en gebruik ik platformen zoals de Correspondent, Bol.com, Etsy, Marktplaats, iDEAL, Kobo, Catawiki, YouTube, Wikipedia, Garmin, Paypal en tot slot MijnOverheid.

Lees verder via platformoverheid.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *