Bewoners van de Merenwijk ervaren een opmerkelijke toename van geluidsoverlast door het vliegverkeer van Schiphol. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komt dat door de zomerdrukte en doordat de Kaagbaan zo vaak mogelijk wordt gebruikt. Dat is ongunstig voor de Merenwijk.
“Een nadeel voor de Merenwijkers is dat de Kaagbaan een van de twee meest geluidvriendelijke start- en landingsbanen is, omdat er relatief weinig bebouwing in de directe nabijheid is”, zo antwoordt de inspectie op vragen van Sleutelstad. “De Kaagbaan wordt daardoor bij voorkeur zo vaak mogelijk gebruikt. De Merenwijk, die wat verder weg van de Kaagbaan ligt, heeft hier nadeel van.”
De ILT spreekt van een ‘hoger verkeersaanbod’ wegens het zomerseizoen. De windrichting is dusdanig dat de Kaagbaan voor landingen wordt ingezet. “Het hogere aanbod luchtverkeer vliegt hierdoor over de Merenwijk naar de Kaagbaan”, zo meldt een woordvoerder. Deze start- en landingsbaan loopt van zuidwest naar noordoost. Er is overigens geen sprake van groot baanonderhoud waardoor de Kaagbaan vaker zou moeten worden gebruikt. Schiphol plant dit soort activiteiten nooit in het drukke zomerseizoen.
Hindergevoel
De inspectie constateert ook dat omwonenden ramen en deuren open hebben staan waardoor vliegtuiglawaai dieper doordringt in de woningen. “Omdat het zonnig en helder is, is het luchtverkeer boven de Merenwijk ook nadrukkelijk zichtbaar. Omwonenden zitten met mooi weer in de tuin en zien alles wat boven hun hoofd gebeurt. Dit versterkt het hindergevoel”, zo stelt de inspectie.
Lees verder via sleutelstad.nl
Op 20 november 2024 organiseert het Haags Congres Bureau weer het jaarlijks HCB Seminar Toezicht in Transitie. Tijdens deze geheel nieuwe 8e editie van ons jaarlijkse HCB Seminar Toezicht in Transitie gaan we met elkaar analyseren waar versterking gewenst is, hoe je die versterking kunt bewerkstelligen en welke bestuurskundige kaders daarbij zouden kunnen helpen.