Webcare. Monitoring. Digitale knipselkrant. Omgevingsanalyse. Operationele omgevingsanalyse. Allemaal termen voor het verzamelen van informatie op websites en social media voor organisatie- en communicatiedoelstellingen. Termen die vaak worden gebruikt voor online monitoring, maar waarvan de definities nogal eens overlappen of domweg verschillen. Tijd om eens een beschrijving te geven van de ontwikkeling van knipselkrant tot (operationele) omgevingsanalyse. En meteen een leidraad te geven voor elke marketing- en communicatieprofessional.
Van knipselkrant..
Op Wikipedia is te vinden wat een knipselkrant zou moeten zijn: een verzameling van geselecteerde knipsels uit kranten en tijdschriften, al dan niet online gedeeld. De geselecteerde artikelen gaan over een bepaald onderwerp. Dit kan het laatste nieuws zijn over politiek in binnen- en buitenland. De frequentie kan verschillen: dagelijks of wekelijks.
Vroeger waren knipselkranten letterlijk knipsels uit de kranten en tijdschriften. Inmiddels niet meer, er vindt al digitaal bundeling plaats door de uitgever zelf of door commerciële knipseldiensten. De digitale knipselkrant is daarmee ook (vaak) een betaald product. De knipsels worden geselecteerd door het opgeven van bepaalde zoektermen. Het selecteren van de juiste zoektermen is daarmee een belangrijk onderdeel van de samenstelling van de knipselkrant. De zoektermen zijn het antwoord op de vraag: wat willen we weten?
Lees verder via FrankWatching – Knipselkrant of webcare? De verschillende vormen van online monitoring