In 2017 was 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media. Dit was in 2015 nog 19 procent. Onder 25-plussers is het aandeel dat zich verslaafd voelt lager. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit het onderzoek Belevingen.
Belevingen is een jaarlijks onderzoek met als doel om aan de hand van opvattingen, percepties en meningen van inwoners van Nederland een beeld te krijgen van gevoelens en standpunten in de samenleving. De onderwerpen van dit onderzoek veranderen jaarlijks. In Belevingen 2017 zijn onder andere vragen opgenomen over sociale media. Dezelfde vragen zijn in Belevingen 2015 aan jongeren tussen de 12 en 25 jaar gesteld. Lees hier meer over hoe het onderzoek is uitgevoerd.
Jongvolwassenen steeds meer uren per dag bezig met sociale media
Sociale media namen in 2017 meer tijd van 18- tot 25-jarigen in beslag dan in 2015. Toen spendeerde 17 procent van hen 3 tot 5 uur per dag aan sociale media en 4 procent was er 5 tot 10 uur mee bezig. Deze percentages zijn in 2017 toegenomen tot respectievelijk 29 en 9. Jongvolwassenen besteedden daarmee de meeste tijd aan sociale media van alle leeftijdsgroepen. Dat jongvolwassenen meer tijd spenderen aan sociale media dan ouderen verklaart deels waarom zij zich vaker verslaafd voelen.
Lees verder via cbs.nl