Influencers die reclame maken voor een product en daarvoor worden betaald, moeten daarover duidelijker zijn op sociale media. Dat zeggen mediatoezichthouders. Sommige influencers worden gesponsord om online een product te promoten, maar vooral jongeren herkennen dat vaak niet.
De huidige regels schieten daarom tekort, stellen de toezichthouders, die zich baseren op onderzoek van Centerdata, een onafhankelijk onderzoeksinstituut.
Influencers die producten aanprijzen zijn verplicht om daarover transparant te zijn. “In veel gevallen melden ze niet duidelijk genoeg dat zij reclame maken”, zegt Centerdata-onderzoeker Lieke Heil. “Zeker de jongeren die opgroeien met sociale media denken vaak dat zij het wel doorhebben wanneer ze beïnvloed worden. Toch lijken ze zich vaak niet echt bewust te zijn van de verdienmodellen van influencers.”
Lees verder via nos.nl
HCB Seminar Toezicht in Transitie: “Versterking van toezicht”
Op 20 november organiseert het HCB een seminar over “Versterking van toezicht, Werken met en voorbij je mogelijkheden”. De bijeenkomst gaat in op de vraag welke versterkingen gewenst zijn en hoe die kunnen worden bereikt. Meer informatie vind je op de website van het Haags Congres Bureau.