De strengere reclameregels die sinds vorige zomer gelden voor grote influencers worden in veel gevallen niet nageleefd. Maar ze kunnen de regels ongestraft overtreden, want het Commissariaat voor de Media (CvdM) deelt vooralsnog geen boetes uit.
Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en een steekproef van het CvdM, dat toeziet op het naleven van de regels.
Gesponsorde content
De aangescherpte regels gelden sinds juli 2022. Influencers met meer dan een half miljoen volgens op YouTube, Instagram of TikTok moeten zich inschrijven bij het CvdM. Ook moeten zij in hun video’s of posts expliciet vermelden dat het gaat om sponsoring door de bedrijven achter de aangeprezen producten, zoals elektronicaproducten en reisorganisaties.
Commerciële bedrijven die influencers inzetten, moeten zelf ook zorgen dat ze zich aan deze regels houden. Zij kunnen een boete krijgen van de Autoriteit Consument en Markt.
Lees verder via rtlnieuws.nl
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM, is spreker tijdens het HCB Seminar Toezicht in Transitie 2023 – De rol van de toezichthouder bij veranderende verhoudingen tussen markt en overheid op 24 mei bij Internationaal Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag met verder o.a. Angeline van Dijk, prof dr. Karin van Wingerde, Paul van Dijk en dr. Meike Bokhorst. Korting voor oud deelnemers HCB en voor leden Vide. Georganiseerd door het Haags Congres Bureau.