De krantenkoppen en berichten op social media liegen er niet om: ‘Onderwijs in burgerschap moet beter’, ‘Leraren worstelen met burgerschapsles’ en ‘Beetje aanmodderen met burgerschap mag niet meer’. Daisy Mertens – leraar op De Vuurvogel in Helmond – buigt zich over het begrip, hoe zij ermee omgaat in haar dagelijkse praktijk en komt met ideeën over hoe het anders kan.
Uit vragenlijstonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat er geen verband zou zijn tussen activiteiten en er geen planmatige aanpak is wat burgerschapsonderwijs betreft. Daarbij hebben scholen weinig zicht op wat leerlingen willen leren.
Bovendien werd eerder door de Onderwijsraad (2012) geconcludeerd dat het niet goed gaat met het burgerschapsonderwijs, dat vanaf 2006 is verankerd in de wet. Scholen moeten vanaf die tijd ‘iets’ doen aan burgerschap. Het ligt dus al langer op tafel en toch gaat het mis. Hoe kan het toch dat de basis van onze rechtsstaat weinig fundering heeft?
Lees verder via HetKind.org