Dat bedrijven online persoonlijke informatie verzamelen, vinden veel mensen een probleem. Toch ondernemen we vaak geen actie om onze data te beschermen. Alternatieven voor de diensten van grote dataverzamelende bedrijven, zoals Google en Facebook, lijken voorbehouden aan een kleine groep databewuste nerds. Wat houdt ons tegen om onze online privacy te beschermen?
Ben je net voor het eerst in maanden weer een rondje gaan hardlopen, krijg je op internet een advertentie voor een handige fitnessgadget te zien. Soms lijkt het alsof Google je gedachten kan lezen, door het voorschotelen van veel advertenties die op jou van toepassing zijn. Dat is gelukkig niet zo. Dit soort advertenties is alleen mogelijk, omdat er online data over je wordt verzameld.
Je kunt deze gepersonaliseerde advertenties uitzetten en zo de hoeveelheid data verminderen die over je wordt verzameld. Maar heb jij dat ook gedaan? Is je antwoord nee, maar zou je eigenlijk je online privacy wel beter willen beschermen, dan ben je niet alleen. “Veel mensen antwoorden namelijk met ‘ja’ op de vraag of ze het een probleem vinden dat commerciële bedrijven persoonlijke data over hen verzamelen”, vertelt Sanne Kruikemeier, hoogleraar Digitale Media en Samenleving aan Wageningen University & Research. “Mensen zien het verzamelen, gebruiken en delen van persoonlijke informatie als een probleem. Maar als je mensen vervolgens vraagt of ze ook iets doen om te voorkomen dat bedrijven info over hen verzamelen, dan is het antwoord toch vaak nee.”
Lees verder via nemokennislink.nl