Scholen die tekortschieten in onderwijskwaliteit en de beheersing van basisvaardigheden moeten een voorbeeld nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Dat zegt de Inspectie van het Onderwijs op basis van de Staat van het Onderwijs 2024.
De onderlinge verschillen tussen scholen zijn nu te groot, stelt de Onderwijsinspectie. Dat blijkt onder meer uit de mate waarin leerlingen op vergelijkbare scholen de taal- en rekenvaardigheden beheersen en uit de kwaliteitsoordelen van de inspectie. Zo blijkt uit een steekproef van 225 scholen dat ruim 20 procent van de scholen vorig jaar het inspectieoordeel ‘onvoldoende’ kreeg.
Verschil tussen dezelfde soort scholen
Ook de verschillen tussen scholen met dezelfde soort groepen leerlingen zijn groot. Bijvoorbeeld bij scholen met een uitdagende leerlingenpopulatie: leerlingen die kans lopen op onderwijsachterstanden als ze geen extra ondersteuning krijgen. Waar de ene school erin slaagt om bijna alle leerlingen het streefniveau voor basisvaardigheden te laten behalen, lukt het bij de andere school bij minder dan de helft van de leerlingen.
Lees verder via nji.nl
Op 2 oktober 2024 vindt de 8e editie plaats van het jaarlijks HCB Seminar Checklist Kinderopvang & Basisonderwijs, georganiseerd door het Haags Congres Bureau. Met medewerking van onder meer Dorien Vader, directeur van Campus Columbus, het eerste erkende Dalton Kindcentrum voor Nederland en Bas Vermeulen, interimmanager & consultant in de Kinderopvang en Primair onderwijs. Tot 1 juli kunt u profiteren van de vroegboekkorting bij inschrijving van minimaal 2 deelnemers. In 10 kwartier weer op de hoogte!