Sneller en flexibeler inspelen op initiatieven van bedrijven, burgers en maatschappelijke organisaties. Reductie van de kosten die initiatiefnemers en de gemeente zelf moeten maken. Opschoning van het woud aan beleidsdocumenten. Een andere benadering in het gemeentehuis, met als leidraad: ‘Heeft dit initiatief meerwaarde voor de gemeente en zijn en geen overwegende bezwaren? Dan gaan we dat mogelijk maken’. Veel gemeentebesturen willen deze kant op. Deze bestuursmentaliteit wil ook de nieuwe Omgevingswet uitstralen. Maar de praktijk is weerbarstig. Het vergt een diepgaande en brede mentaliteitsverandering in alle geledingen van de gemeentelijke organisatie. Want anders geldt: ’tussen droom en daad staan gemeenteraad en ambtelijk apparaat’.
Lees verder via
- Omgevingsweb – Verschillende publicaties over de Invoeringswet Omgevingswet en nieuwe vergunningplicht bouwen
- Rijksoverheid – Omgevingswet
- LPB – Rapport: Pionieren met de Omgevingswet
- HetCCV – “OMGEVINGSWET VERANDERT WERK OMGEVINGSDIENSTEN”
- Aranto – De Omgevingsvisie: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe!
- Aan de slag met de omgevingswet
- Aranto – Handhaving dé achilleshiel van de nieuwe Omgevingswet??
- VNG – Omgevingswet
- Binnenlands Bestuur -Dossier Omgevingswet
- Ruimtevolk – De inrichting van onze ruimte is geen ‘pretpong’
- Binnenlands Bestuur – SENAAT STEUNT OMGEVINGSWET; SLIJPT SCHERP RANDJE WEG
- Gebiedsontwikkeling.nu – Omgevingswet
- BinnenlandsBestuur – Kamer schiet gemeenten te hulp bij omgevingswet