Scholen beveiligen gevoelige digitale informatie over leerlingen onvoldoende, zegt de Onderwijsraad.
Scholen zijn zich te weinig bewust van de risico’s op het gebied van internetbeveiliging, terwijl steeds meer gegevens over leerlingen digitaal worden opgeslagen. Het is onterecht om de verantwoordelijkheid voor die beveiliging volledig bij scholen te leggen, schrijft de Onderwijsraad in een rapport dat vorige week verscheen. De overheid zou het onderwijs daarin meer moeten ondersteunen.
Cybersecurity is bij veel schoolbesturen een ondergeschoven kindje tussen de andere thema’s waarmee zij zich bezig moeten houden, zoals kwaliteit van het onderwijs of het personeelsbeleid. Ondertussen worden volop gegevens over leerlingen digitaal opgeslagen. Denk alleen al aan de zogenoemde leerlingvolgsystemen waarin bijvoorbeeld schoolresultaten, afwezigheid en andere bijzonderheden van een leerling worden verzameld. Dat kan ook om zeer gevoelige informatie gaan, zoals over gezondheid of geloofsovertuiging.
Hoewel er inmiddels verschillende projecten lopen vanuit de brancheorganisaties om cybersecurity in het onderwijs te verbeteren, is er nog een hoop werk aan de winkel, erkent Alf Moens van Surfnet, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek. “Als je mij vraagt of ik zeker weet dat er morgen geen groot datalek plaatsvindt, dan zeg ik nee.”
Lees verder via Trouw