Jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig op school. Windesheim-onderzoekers Tessa de Wild, Rogier Kattenberg en Els Evenboer zien hier een risico en bepleiten bedachtzaamheid.
Vorig jaar plaatste de website nhnieuws.nl een bericht over een pilot waarbij jongerenwerkers zijn ingezet bij een integraal kindcentrum in het Noord-Hollandse Anna Paulowna. Vanuit het idee it takes a village to raise a child zijn jongerenwerkers hier ook juffen en meesters. De pilot loopt nog, maar volgens het kindcentrum zijn de resultaten nu al zichtbaar.
Het idee is dat jongerenwerkers problemen overnemen die leerkrachten niet oppakken
De inzet van jongerenwerkers zou ervoor zorgen dat problemen vroeg gesignaleerd worden, en daardoor behapbaar blijven. Het idee is dat jongerenwerkers problemen overnemen die leerkrachten niet oppakken. Door de jongerenwerker juf of meester te noemen, wordt zijn aanwezigheid in het basisonderwijs genormaliseerd.
Normaliseren
De Regionale Kenniswerkplaats Jeugd IJsselland (RKJ) doet praktijkgericht onderzoek op het snijvlak tussen onderwijs en zorg. Ze kijkt bijvoorbeeld naar de inzet van externe ondersteuners in de klas (RKJ, 2023; 2023; 2024).
Maar is dit wel een goed idee als we tegelijkertijd willen normaliseren?
Drie kortlopende onderzoeken, die uit 2024 is nog niet gepubliceerd, wijzen op de wens van beleidsmakers voor een krachtige samenwerking tussen het basisonderwijs en de jeugdhulp en het welzijnswerk. Maar is dit wel een goed idee als we tegelijkertijd willen normaliseren?
Lees verder via socialevraagstukken.nl
Meer leren over ENERGIEK veranderen in kinderopvang, basisschool of IKC? Doe 22 mei mee met de ‘NDKB 2024 – ENERGIEK Veranderen’ georganiseerd door het Haags Congres Bureau.